لحظه به لحظه با ايستگاه پاياني مذاکرات هسته اي

لحظه به لحظه با ايستگاه پاياني مذاکرات هسته اي
باشگاه خبرنگاران از رویکرد سیاسی رسانه‌های آلمانی‌زبان گزارش می‌دهد
غوغای غرب بر سر فعالیت هسته‌ای صلح‌آمیز کشورمان نزدیک به 12 سال به طول انجامیده؛ ایستگاه‌های مذاکراتی یکی پس از دیگری آمدند و رفتند: با نتیجه، کم‌نتیجه یا بی‌نتیجه! اکنون همانند ماراتنی که قدم‌های آخر آن در بالاترین سرعت ممکن هستند، اکنون در وین، این "زمان" است که مهم‌ترین حرف را می‌زند.
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان با هدف به سرانجام رساندن توافقنامه جامع و بستن پرونده هسته‌ای کشورمان، روز سه‌شنبه تهران را به مقصد وین پایتخت اتریش ترک کرد. ضرب‌الاجل تعیین شده در دور قبلی گفتگوها ("برنامه اقدام مشترک") دوشنبه 3 آذر (24 نوامبر) بود.
 
رسانه‌های خارجی و مطبوعات غربی با تمرکز روی دور مهم و پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران با 5+1 هر کدام از زاویه‌ای مختص خود به این مسئله نگاه کردند و طی روزهای سه‌شنبه، چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه، یعنی زمانی که گفتگوها به سطح وزرای خارجه کشیده شد، تیتر نخست خود را به این دست تحلیل‌ها اختصاص دادند.
 
با توجه به اهمیت شهر وین و سرعت خبررسانی محلی، نگاهی به نحوۀ خبررسانی از اتریش می‌اندازیم تا ببینیم رسانه‌های آلمانی‌زبان با چه رویکرد و سیاستی به مذاکرات (از عزیمت نمایندگان 5+1 به وین گرفته تا گمانه‌زنی‌های مثبت و منفی نسبت به حصول نتیجه) پرداخته و می‌پردازند.
 
*** آیا آمریکا، دست قوی‌ترِ گروه 5+1 است؟!
 
روزنامه اتریشی "Wiener Zeitung" آمریکا را نقش اولِ گروه 5+1 و نظرات سران ایالات متحده را در حصول نتیجه با ایران بسیار تأثیرگذار عنوان کرد و روز چهارشنبه در مطلبی با عنوان "در انتظار کری" نوشت: آمریکا تا به این لحظه، توافق با ایران را محتمل می‌داند.
 
 
این روزنامه افزود: اگرچه شک و تردیدهای متقابل هنوز به قوت خود پابرجاست و آمریکا همچنان اعتقاد دارد که ایران به دنبال ساخت سلاح اتمی است، اما بعید نیست که تا دوشنبه به تمامی جنجال‌های دهه اخیر بر سر پرونده هسته‌ای ایران  مُهر پایان بخورد.

برچسب‌ها: ستارگان ایران کهن, توافق, مذاکرات, 5, 1
ادامه مطلب



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : علی سعیدی
تاریخ : یک شنبه 2 آذر 1393
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: